Op zoek naar tips voor prikkelverwerking? Schrijf je in voor de gratis Prikkelmail! Inschrijven

Hoe het speelgoed van je kinderen je kan overprikkelen

18 december 2020Blog0 Reacties

Vorige maand plaatste ik een post op social media over het speelgoed van de kinderen in combinatie met overprikkeling. Ik beloofde hier een blog over te schrijven en eindelijk is deze er dan!

Het speelgoed van de kinderen. Ik denk dat elke ouder meerdere keren is gestruikeld over het speelgoed van hun kind of kinderen. Zo ik ook! En de één ervaart dit als vervelend en de anders merkt het niet eens op.

Deze foto plaatste ik bij de post op social media

Ik weet nog goed dat ik me vooraf had bedacht niet te veel speelgoed te kopen. En als ik nu in de kamer rondkijk valt het nog mee, maar toch vind ik het soms te veel. Maar heel eerlijk: ik vind het snel een rommeltje thuis.

Het levert mij namelijk erg snel veel visuele prikkels op, waardoor ik snel overprikkeld raak. Ik zie overal iets liggen: een pop op de grond, een deel van de puzzel op tafel, het andere deel is onder de bank gelopen bij het spelen, duplo overal en nergens en dan liggen er ook nog kruimels van de soepstengel van de jongste.

Eigenlijk niets geks met kinderen in huis! Het is juist gezond voor de kinderen om lekker te spelen. En natuurlijk kan je je kinderen vanaf een bepaalde leeftijd aanleren om eerst iets op te ruimen, voordat ze met iets nieuws beginnen, maar zo ver zijn ze hier nog niet.

Maar terwijl de kinderen lekker aan het spelen zijn, raak ik dus overprikkeld van alle visuele prikkels van het speelgoed dat op veel plekken ligt. Hoogsensitieve personen zien de kleinste details en raken snel afgeleid van dingen die je ziet. Nou dat herken ik zeker. En als dat voor jou ook herkenbaar is, wat doe je dan?

Er zijn, mijns inziens, verschillende manieren om hier mee om te gaan:

  • Je ruimt continu op achter je kinderen aan: Of de kinderen dan nog wel lekker kunnen spelen is de vraag. Je bent zelf dus de hele dag bezig met opruimen. En als de kinderen na het opruimen wéér rommel maken, is dit alleen maar vervelender, want je hebt net toch opgeruimd? Frustratie alom.
  • Wat je ook kan doen: Je laat de kinderen in een afgebakend stuk spelen. Je laat ze dan bijvoorbeeld aan de voor- of achterzijde van de kamer spelen. Je hebt dan het speelgoed in het ene deel van de kamer liggen, waardoor het andere deel rustig blijft qua spullen. Dit rustige deel zorgt dan dat je even rust hebt van de visuele prikkels. Een soort van rustpunt.

Dit kan je overigens ook doen met andere delen in je huis. Als je het lastig vindt om je huis opgeruimd te houden (door bijvoorbeeld tijdgebrek) en je toch snel overprikkeld bent door veel spullen, kan je er ook voor kiezen om rustige ruimtes aan te merken. Je zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat je de slaapkamers opgeruimd houdt en overtollige spullen op zolder zet. En één keer in de zoveel tijd ruim je de zolder (of rommelkamer) dan weer op.

  • Daarnaast kan je (ook) je mindset trainen, wat een uitdaging is natuurlijk als je last hebt van visuele prikkels: Herhaal voor jezelf de volgende zinnen: “Opruimen komt aan het einde van de dag wel. De kinderen zijn nu lekker aan het spelen” of “Aan het einde van de dag is alles weer opgeruimd”. Of bedenk een andere zin. Je zal dan na oefenen merken dat je beter om kan gaan met het speelgoed dat overal ligt. En de ene keer werken deze zinnen beter dan de andere keer. Dat is ook weer afhankelijk van hoe je je voelt die dag.

En als je kinderen oud genoeg zijn, kan je ze wel leren om eerst iets op te ruimen voordat ze aan iets nieuws beginnen. Maar kijk ook hoe je kind hierop reageert. Als deze lekker aan het spelen is en hij moet eerst weer zijn spullen opruimen, dan kan dat ook het creatieve proces verstoren. Je zou dan nog kunnen overwegen om alles aan het einde op te ruimen.

Je zal wellicht ook merken dat je de ene dag meer of sneller last hebt van bepaalde prikkels. Afhankelijk van de andere prikkels die dag heb je meer of minder last van de prikkels. Ben je al aardig geprikkeld, dan kan je wellicht meer controle willen. Controle bereik je dan door op te ruimen. Je zal dan alles meer opgeruimd willen hebben.

Ga eens bij jezelf na hoe dit voor jou werkt: wanneer kan jij de teugels laten vieren en wanneer moet van jou alles strak opgeruimd zijn? Zit daar een verschil tussen? Kan je dat linken aan je eigen gemoedstoestand? Dit geeft jou weer inzicht in hoe overprikkeling bij jou werkt: in welke fase voel je wat en wanneer moet je actie ondernemen om overprikkeling te voorkomen.

Ik hoop natuurlijk dat je wat kan met mijn tips. Merk je dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij het in kaart brengen van de prikkels of ben je snel overprikkeld en wil je daar hulp bij? Op mijn website www.wendytijhuis.nl kan je een afspraak maken voor een gratis telefonisch consult of stuur mij een mailtje naar wendy@wendytijhuis.nl.

Veel succes!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X
X