Op zoek naar tips voor prikkelverwerking? Schrijf je in voor de gratis Prikkelmail! Inschrijven

Dé handleiding tegen overprikkeling

18 november 2020Blog0 Reacties

Ben jij er klaar voor?

Zit je met pen en papier in de aanslag zodat je alles kan opschrijven wat je hier gaat lezen? Want dit gaat echt je leven veranderen!

Ik ga je namelijk precies vertellen wat jij moet doen en laten om nooit meer overprikkeld te raken. Ik ga je vertellen hoeveel activiteiten van dit en hoeveel activiteiten van dat je moet uitvoeren op een dag om je goed te blijven voelen.

Elke dag weer.

Weet je zeker dat jij dit wil horen?

Wil jij dé handleiding lezen waarin staat hoe jij overprikkeling voorkomt? Helemaal afgestemd op jou?

Ok! Nou hier komt ie:

Sorry, maar die heb ik niet. Sorry! Een beetje flauw natuurlijk, want natuurlijk kan ik geen handleiding voor jou schrijven hoe jij overprikkeling voorkomt. Die kan ik nog niet eens voor mezelf schrijven, want het is elke dag anders. Want de omstandigheden zijn elke dag anders.

De ene dag ben je energiek en heb je het gevoel dat je alles aan kan. De volgende dag stap je met veel tegenzin uit bed en kan je maar weinig hebben. Of je bedenkt een leuk uitstapje omdat je die energie nog denkt te hebben, maar ter plekke vraag je jezelf af waarom je dit had bedacht. Onderweg gebeurt er ook van alles waardoor je prikkels binnen krijgt.

Als ik dé handleiding voor ieder hoogsensitief persoon had kunnen schrijven, dan zou ik nu al rijk zijn. Want hoeveel hoogsensitieve personen zouden willen dat ze nooit overprikkeld raakten. Dat ze niet met een vol of warrig hoofd zitten en niet tegen hun kinderen uitvallen als zij de “oorzaak” zijn van de overprikkeling (hiermee zeg ik niet dat zij ook echt de oorzaak zijn, maar misschien heb je dat gevoel weleens op het moment van overprikkeling).

Omdat iedereen iets anders nodig heeft. Omdat iedereen iets anders leuk vindt en van iets anders weer energie krijgt. Omdat iedereen iets anders vervelend vindt om te doen… Daarom geef ik tijdens mijn coaching en trainingen alleen maar tips. Ik luister naar je, ik vertel je hoe het hoogsensitieve brein werkt, ik geef je tips en je gaat zelf aan de slag.

Je wordt je bewust van de dagelijkse prikkels door het prikkeldagboek en je gaat daarna ervaren waar jouw balans ongeveer zit. Waar zit jouw balans in rust en actief zijn? En hoe leer je dat te voelen? Door je lichaamsbewustzijn te vergroten. Hoe meer jij je bewust bent van de signalen die jouw lichaam je afgeeft, hoe meer je kan bijsturen. Wanneer je merkt dat je overprikkeld dreigt te raken, ga je iets doen wat ervoor zorgt dat je prikkels kwijt raakt. Een wandeling maken, een appel kauwen, stoeien met je kinderen, de was ophangen zijn een paar van de vele manieren om prikkels te reguleren. Maar het is elke keer weer experimenteren, bijsturen en voelen.

Totdat je iets hebt gevonden waar je het goed op doet. Waar je je lekker bij voelt en dan blijft het bewust voelen. Bewust voelen welke signalen je lichaam afgeeft.

Dus experimenteer, stuur bij en voel.

Een sparringpartner nodig? Ik ben er! Stuur mij een mailtje via wendy@wendytijhuis.nl

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X
X